För att kunna söka ersättning från a-kassan behöver din anställning ha upphört helt eller delvis. Du behöver också vara anmäld på Arbetsförmedlingen.
Du kan göra hela din ansökan digitalt, det enda du behöver är ett BankID. Följ de fem stegen i vår guide så kommer du snabbt igång.
För att kunna ha rätt till ersättning från oss behöver du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Därför är det viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen redan din första dag som arbetslös.
När du har gjort det skickar Arbetsförmedlingen uppgiften vidare till oss och informationen kommer att finnas i våra system dagen efter.
Enklaste sättet att söka a-kassa är att logga in på Mina sidor och fylla i en ansökan om ersättning. Där lämnar du uppgifter om vad du har gjort innan arbetslösheten. Du kommer att få en Att göra-lista som guidar dig genom hela ansökan. Du behöver också fylla i tidrapporter för att redovisa din arbetslösa tid vecka för vecka.
När du har laddat upp dina handlingar och intyg i Mina sidor handlägger vi. Om det är något vi saknar lägger vi upp en ny punkt på din Att göra-lista. Det är viktigt att du kontrollerar din Att göra-lista och lämnar de uppgifter vi ber om.
När vi är färdiga med utredningen får du ett beslut i Mina sidor.
De två första arbetslösa dagarna är karensdagar. En karensdag är en slags självriskdag som man inte får någon ersättning för.
Vi betalar ut ersättning varje torsdag. Anmäl vilket konto och vilken bank du vill ha din ersättning utbetald till på Swedbanks kontoregister. Om du inte anmäler något konto får du en utbetalningsavi.
Logga in med ditt BankID och påbörja din ansökan om ersättning. Kom ihåg att du också måste tidrapportera varje vecka som du söker ersättning för!
Om du inte har någon e-legitimation kan du ringa oss så hjälper vi dig.
Om du också har inkomstförsäkring genom förbundet behöver du göra en separat ansökan dit i samband med att du söker ersättning från oss.
När förbundet har fått din ansökan kan du logga in hos oss på Mina sidor för att ge ditt samtycke till att vi lämnar dina uppgifter till Unionen. På så sätt slipper du skicka dina utbetalningsspecifikationer vid varje utbetalning.
Om du har frågor om inkomstförsäkringen eller vill komma i kontakt med Unionen Medlemsförsäkring AB ringer du 0771-27 28 00.
Om du får ersättning från oss och är medlem i förbundet är det bra om du meddelar dem att du är arbetssökande och vilken ersättning du får från oss. Det kan påverka din medlemsavgift hos Unionen.